اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است + فیلم نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد
سرخط خبرها

ضرورت به کارگیری «سامانه هشدار سیل» در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۹۳۶۴
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
ضرورت به کارگیری «سامانه هشدار سیل» در مشهد
وقوع سیل‌های تابستانه در چند روز گذشته بار دیگر ضرورت وجود سامانه هشدار سیل را برای پیش بینی دقیق‌تر سیلاب‌ها یادآوری کرد.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ وقوع سیل‌های تابستانه در چند روز گذشته بار دیگر ضرورت وجود سامانه هشدار سیل را برای پیش بینی دقیق‌تر سیلاب‌ها یادآوری کرد. خراسان رضوی جزو استان‌های سیل خیز است و استفاده از سامانه هشدار سیل در استان اهمیت بسیاری دارد؛ سامانه‌ای که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی آن را یکی از دغدغه‌های مهم در زمینه پیش بینی وقوع سیل می‌داند که باید جدی گرفته شود، اما تاکنون چنین سامانه‌ای راه اندازی نشده است.

محسن نجات در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: در بعضی مناطق طرقبه و شاندیز دستگاه‌هایی برای هشدار سیل داریم، اما گاهی به علت پشتیبانی نکردن دستگاه‌های ذی ربط مانند وزارت نیرو، غیرفعال شده است. البته به تازگی این موضوع به شدت در حال پیگیری است.

به روزرسانی برنامه کاهش خطر

او با تأکید بر اینکه به سامانه هشدار سیل در استان نیاز داریم و پیگیر این موضوع هستیم، اظهار می‌کند: برنامه کاهش خطر استان در حال به روزرسانی و کار‌های مطالعاتی آن در حال انجام است. در شهرستان‌ها نیز اطلس خطرپذیری را در دستورکار داریم که به زودی اطلاعات جامع و کامل آن تهیه می‌شود.

رادار هواشناسی و هشدار ۷۵ درصدی

نجات با بیان اینکه رادار هواشناسی نیز در این زمینه می‌تواند کمک کند و ۷۰ تا ۷۵ درصد هشدار سیل را ارائه بدهد، می‌گوید: این موضوع امسال در برنامه تحول حوزه بحران قرار گرفته و تلاشمان بر این است که امسال به نتیجه برسد.

ناکارآمدی سامانه‌های غیرهوشمند

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی نیز در این باره به شهرآرا می‌گوید: در سال‌های گذشته یک سامانه ابتکاری در برخی استان‌ها ازجمله خراسان رضوی، گلستان و خراسان شمالی ایجاد شده بود که از آن دستگاه‌ها به عنوان سامانه هشدار سیل استفاده می‌شد تا اگر در مناطقی بارندگی زیاد شد، فوری اطلاع رسانی شود، اما این سامانه هوشمند نبود و به همین دلیل کارایی چندانی نداشت؛ بنابراین به مرور زمان از رده خارج شد.

محسن عراقی زاده با اشاره به اینکه باید سامانه هشدار سیل همراه با مدل‌های پیش بینی و عددی باشد که اکنون آن را در استان نداریم، بیان می‌کند: این سامانه در همه استان‌های کشور در دسترس نیست. سازمان هواشناسی قرار است این کار را به طور متمرکز برای همه استان‌ها انجام دهد. البته این سامانه در برخی استان‌ها در حال بهره برداری است.

وی خراسان رضوی را سیل خیز می‌داند و می‌گوید: استان ما جزو استان‌های اولویت دار در حوزه راه اندازی سامانه هشدار سیل است. حضور زائران در مشهد نیز اهمیت پیش بینی سیل و رواناب را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد علت تأخیر در اجرای سامانه هشدار سیل این است که زیرساخت‌های لازم آماده نیست یا اولویت مناطق سیل خیز فرق می‌کند.

عراقی زاده در ادامه اظهار می‌کند: سامانه‌های هشدار سیل به دلیل اینکه به صورت نقشه و مدل عددی است، می‌تواند پیش بینی‌های دقیق تری را در اختیار ما قرار دهد. راه اندازی رادار هواشناسی نیز کمک بزرگی است که در این صورت می‌توانیم در کوتاه مدت نیز از وقوع حوادث طبیعی آگاه شویم و هشدار دهیم. امسال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری خراسان رضوی وعده داده اند که رادار راه اندازی و هزینه آن نیز تأمین شود.
در استان غافل گیر نمی‌شویم

مدیرکل هواشناسی استان ادامه می‌دهد: با توجه به نقشه‌ها و امکاناتی که داریم، پیش بینی‌ها دست کم تا ۷۲ ساعت آینده از دقت زیادی برخوردار است و حتی به صورت نقطه‌ای می‌توانیم بارندگی‌ها و میزان بارش را اعلام کنیم. یکی از نقاط مثبت در استان ما این است که پس از هشدار هواشناسی، دستگاه‌های مربوط سریع پای کار می‌آیند و غافل گیر نمی‌شوند.

عراقی زاده با بیان اینکه در زمینه دستگاه‌های تخصصی کمبود داریم و نبود بودجه و زیرساخت‌های لازم ازجمله دلایل آن است، بیان می‌کند: برخی اوقات حجم سیل و حادثه گسترده و از حد انتظار و توانایی منطقه خارج است. برای نمونه گنجایش یک منطقه بیست میلی متر بارندگی است و اگر این مقدار دوبرابر شود، خسارت زیادی به بار می‌آورد؛ هرچند که همه دستگاه‌ها آماده باشند. البته با این پیش ‎بینی و اطلاع رسانی‌ها می‌توان خسارت‌ها را کاهش داد یا به صفر رساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->